TPACK – The game

Binnen het Kleppen Dicht! traject is TPACK één van de modellen die aan bod komen in de bijeenkomsten. Het model van TPACK verbeeldt de verschillende kennisniveau’s waaruit docenten kunnen putten om de leerlingen met behulp van ICT te betrekken bij de lesinhoud.

TPACK plaatjeEr worden 3 dimensies verbeeld:

  • Kennis van de vakinhoud (content)
  • Kennis van didactiek (pedagogy)
  • Kennis van ICT (technology)

Deze 3 dimensie worden ingezet binnen de conext van de eigen onderwijspraktijk. Het TPACK model blijkt goede handvatten te bieden om ICT op een betekenisvolle manier in te zetten in het onderwijs. Docenten die met dit model kennis hebben gemaakt op een training Digitale Activerende Didactiek vorige week gaven aan dat het goed is om volgens dit model bewust bezig te zijn met deze 3 dimensies van een lesonderdeel. Het uitwisselen van lesideeën wordt aan de hand van dit model ook krachtiger en meer waardevol dan simpelweg het uitwisselen van interessante websites of ICT-toepassingen.

Op de website van Petra Fisser & Joke Voogt over TPACK is een spel te vinden dat door docenten gespeeld kan worden om het model goed te leren kennen en toe te passen. Dit spel is omgezet naar een digitale variant.

Hier kunt u het spel zelf spelen.