Inhoud van de cursus
1. Digitale Activerende Didactiek
a. Kennismaking met minstens twee activerende werkvormen.
b. Kennismaking met minstens twee digitale toepassingen.
c. Theoretische modellen en achtergronden: Activerende Directe Instructie, Volledige Instructie, Wie is actief model, TPACK.
d. Vertaling maken naar de eigen les door werkvormen te koppelen aan digitale toepassingen.
2. Digitaal Toetsen en Assessen
a. Analyse leermateriaal op beheersingsniveaus.
b. Instrumenten voor het diagnostisch, formatief en summatief toetsen van kennis.
c. Kennismaking met minstens twee digitale toepassingen voor formatief toetsen.
d. Theoretische modellen en achtergronden: OBIT, RTTI, Taxonomie van Bloom.
e. Instrumenten voor het beoordelen van cognitieve vaardigheden en algemene vaardigheden.
f. Opstellen van criteria voor (deel)vaardigheden en producten met Rubrics.
g. Kennismaking met digitale toepassingen voor het maken van Rubrics.
h. Werken met formulieren voor programma’s rond leerstrategie en attitude.
i. Peer feedback en peer assessment, instrumenten om dit tot stand te brengen/te faciliteren.
j. Theoretische modellen en achtergronden: OBIT, RTTI, Taxonomie van Bloom.
3. Samenwerkend leren
a. Sleutelbegrippen van samenwerkend leren (met ICT), analyse van verschillende mogelijkheden waarmee samenwerkend leren digitaal kan worden vormgegeven.
b. Samenwerkend leren.
c. Toepassingen voor online samenwerken.
d. Grote opdrachten en leerlingproducten.
e. Digital storytelling.
4. Gedifferentieerd onderwijs ontwerpen
a. Ontwerpen van gedifferentieerd (digitaal) onderwijs op basis van leerdoelen, beoordelende toetsing, leeractiviteiten, leermateriaal, begeleiding en evaluatie gekoppeld aan Eklassen.
b. Flipping the class.
c. Differentiëren op tempo, inhoud, niveau etc.
d. Blended Learning.
e. Meervoudige intelligentie.
f. Aandacht voor excellentie en hoogbegaafdheid.